20121109

annetaan sielu päivähoitoon

Työmäärän kasvaessa olen pikkuhiljaa alkanut miettiä uutta hyppäystä tuntemattomaan. Harkita jonkinlaisen harjoittelija-assistentin palkkaamista. On niin paljon koordinoitavaa ja hoidettavaa, pelkän piirtämisen ja (graafisen) suunnittelun lisäksi. Kaikenlaista juoksevaa asiaa ja sekalaista hommaa. Vaan millaista se sitten olisi. Löytyisikö sellainen henkilö, jonka kanssa henkilökemiat kohtaavat ja visiot vain vahvistuvat.

Uskaltaisinko avata sähköpostini tuntemattomalle, päästää hänet kalenteriini, tiedostoihini, arkistoihini. Näyttää kädestä pitäen mitä minä teen päivisin, paljastaa kaikki kontaktini, selittää tapani työskennellä. Sillä voidakseen oikeasti auttaa minua, hänen pitää tietää mitä teen, kenen kanssa ja miten. Minulle työ on paitsi työ, myös intohimo. Kokonaisvaltainen elämäntapa, jossa olen koko sielullani mukana.

Käytännössä tarvitsisin varmaan valokuvausassistenttia, siirtelemään studiovaloja ja taustakangasta. Apua tarvittavien työtiedostojen poimiseen sähköpostista, niiden järjestelyyn ja taitto-ohjelmaan syöttämiseen. Perustaittoakin olisi varmasti luvassa, skannaamista, ideointia, palavereita, joihin pääsisi mukaan. Puheluita, tapaamisten sopimista, Kaikki Kauneudesta -sivuston päivittämistä minun ohjeideni perusteella. Kuvankäsittelyä, vektorointia, tulostamista. Erilaisten tarvikkeiden metsästämistä kaupungilta, kirjanpitoa, kuitteja, laskujen naputtelua ja lähettämistä. Painossa käyntejä, vedoksia, paperimalleja ja luonnoksia. Elämänmakuisia kurkistuksia kulissien taakse, sytytysnesteiden hankkimista, tulivälineiden kantamista, valmiiden töiden arkistointia, kaipa täällä saisi maalatakin, piirtää ja pyöritellä joskus peukaloitakin jos on hiljaisempi hetki. Kahvia ainakin riittäisi kahdelle.

Olen vuosia tehnyt tätä ypöyksin, koordinoinut, hoitanut, palaveerannut ja puhunut. Piirtänyt, suunnitellut ja toteuttanut. Pitänyt joka ainoan langanpään omissa käsissäni. Jokainen työ on pala minua, jokainen sähköposti on minun kirjoittamani ja jokainen luonnos on skannattu omin käsin. Jokainen logo on minun vektoroimani, jokainen valokuva minun suunnittelemani, ottamani ja käsittelemäni. Katoaisiko minusta jotain jos minulla olisi apua. Hukkaisinko henkilökohtaisen otteen jos jonkun puhelun soittaisikin joku muu. Saisiko siitä sekamelskasta edes kukaan mitään oikeasti irti. Kiinnostaisiko ketään näin epämääräinen toimintakenttä ja kaoottinen yhden naisen työyhteisö.

Vai pystyisinkö sittenkin paremmin keskittymään siihen mitä rakastan. Varaamaan enemmän aikaa sille varsinaiselle intohimolle. Luomaan enemmän uutta kun minun ei tarvitse huolehtia kaupungilla juoksemisesta ja muusta yrittäjän elämään kuuluvasta sekalaisesta sälästä. Saisinko uusia tuoreita ideoita, ehkä vapaapäivänkin joskus. Saisinko sittenkin enemmän kuin mistä joutuisin luopumaan jos antaisin palan sielustani päivähoitoon jollekin muulle.

8 kommenttia:

  1. Varmasti assistentin työ voisi kiinnostaa monia sun työstä kiinnostuneita. :-) Kuulostaa mielenkiintoisen haasteelliselta.

    VastaaPoista
  2. Voi, kyllä ehdottomasti kiinnostaisi työskennellä kanssasi! Harmi, ettei ole vähään aikaan työharjoittelua tulossa...

    VastaaPoista
  3. Olispa ihan mahtava duuni! :)

    VastaaPoista
  4. Voi ihanuus! Harmillista etten osaa mitään taitto-ohjelmia enkä kuvankäsittelyitä vaikka visualistiksi olen opiskellut ja tällä hetkellä olen kuvausjärkkärinä. Jatka samaan malliin niin töitä riittää ihan varmasti jatkossakin! Terveisin Messukeskuksen edessä bloggaajan tunnistanut lukija :)

    VastaaPoista
  5. Jännä juttu. Mietin jo kauan sitten, kuinka kipeästi haluaisin sinun työtäsi seuraamaan ja sinulle harjoitteluun. Olen seuraillut blogiasi arviolta 3 vuotta, asun Oulussa ja assistenttihommat ovat kutsumukseni, mutta täälläpä päin ei töitä ole. Ehkä siksi, että olen tuntenut itseni aina enemmän sen suuremman ammattilaisen auttajaksi ja varakädeksi, kuin itse halunnut olla se kaikkea pyörittävä superammattilainen. Mikäli tämä olisi avoin työpaikka, hakisin sitä heti ja valloittaisin innokkuudellani sinut täysin! En usko, että hakijoista ainakaan pula tulisi. :)

    VastaaPoista
  6. Mä olisin varmasti todella hyvä sähköposti-, kalenteri-, laskunmaksu- ja nettisivunpäivitysasioissa. Kaikkea paitsi laskujen maksamista hoidan jo nykyisessä duunissa. Osaan myös kopioida passeja. Jos osaisin taittaa ja käyttää InDesignia vähän paremmin kuin oikeasti osaan (eli oikeastaan yhtään), ehdottaisin itseäni. Kelaa ny, saisit samalla lapsenvahdin kaupan päälle!

    t. Irde

    VastaaPoista
  7. Harmi, kun mun työharjoittelujakso menee eläinsuojeluliiton puuhissa, muuten olisin varmaan rynnännyt näytön läpi ehdottamaan itseäni. Alakin osuisi oikeaan.

    VastaaPoista
  8. Ainahan se on riski, mutta muutos saattaa olla hyvästä ja kuten sanoa antaa enemmän kuin ottaa :)

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!